Z jaką prędkością jedzie pociąg Intercity?
Pociągi Intercity to jedne z najszybszych składów jeżdżących po polskich torach. Niektóre z nich są w stanie rozwinąć prędkość do nawet 200 km/h. Które z nich są najszybsze? Jaka jest maksymalna prędkość pociągu Intercity w Polsce i od czego zależy? Sprawdźmy to!
Prędkość pociągu Intercity w Polsce
Na polskich torach pociągi Intercity poruszają się dziś z prędkościami, które jeszcze dekadę temu były nieosiągalne.
-
Średnia prędkość handlowa - czyli ta, która uwzględnia postoje i ograniczenia prędkości - wynosi zazwyczaj od 80 do 120 km/h, w zależności od długości trasy i liczby przystanków.
-
Prędkość eksploatacyjna nowoczesnych składów to nawet 200 km/h, choć mogą ją rozwinąć na wybranych odcinkach linii kolejowych (Warszawa - Gdańsk, Kraków - Katowice).
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego średnia prędkość wszystkich pociągów w Polsce w 2024 roku wyniosła 55,2 km/h - nieco mniej niż rok wcześniej (56 km/h). Wynik ten nie oddaje jednak pełnego obrazu, ponieważ obejmuje także ruch regionalny i aglomeracyjny.
Najwyższe wyniki osiągnęły składy PKP Intercity, które w ubiegłym roku poruszały się średnio z prędkością 80,4 km/h. Dla porównania pociągi kolei miejskich, takich jak SKM Trójmiasto, jeżdżą średnio 36,1 km/h (co naturalnie wynika z częstych postojów na krótkich dystansach).
Warto mieć na uwadze, że w przypadku każdego przewoźnika, także Intercity, prędkość bywa ograniczana przez czynniki zewnętrzne: warunki pogodowe czy modernizacje torów. Co oznacza komunikat „przerwa techniczna PKP”? Sprawdź, co to są czas serwisowy i przerwa techniczna PKP

Prędkość maksymalna pociągu Intercity
Z jaką prędkością jedzie pociąg Intercity maksymalnie? To zależy od konkretnego typu składu. Najszybsze z nich, czyli Pendolino (ED250), zostały zaprojektowane do jazdy z prędkością do 250 km/h, jednak z uwagi na ograniczenia infrastruktury torowej w Polsce w praktyce osiągają maksymalnie 200 km/h. Wśród pozostałych pojazdów, takich jak Pesa Dart czy Newag Flirt, prędkość maksymalna wynosi zazwyczaj 160-200 km/h, a klasyczne składy wagonowe z lokomotywami rzadko przekraczają 140-160 km/h.
Z czego wynikają te ograniczenia? Przede wszystkim ze stanu linii kolejowych. Aby w Intercity prędkość maksymalna mogła być rozwijana bez problemu, potrzebna jest odpowiednia infrastruktura kolejowa, systemy bezpieczeństwa (takie jak ETCS poziomu 2) i nowoczesne sterowanie ruchem.
Aktualnie w Polsce trwają prace nad projektem Kolej dużych prędkości (KDP), czyli systemem transportowym, który ma na celu zapewnienie szybkich i efektywnych połączeń kolejowych w Polsce, z prędkościami sięgającymi nawet 350 km/h.




