Bilety na pociąg. Wyszukiwarka połączeń PKP - EuroPodróże
Pociąg na stacji

Nowe wagony w PKP Intercity - rewolucja na polskich torach

Flota wagonów i lokomotyw Intercity staje się coraz nowocześniejsza, a to wszystko za sprawą podpisania kontraktu, dzięki któremu zostaną zakupione nowe wagony PKP w liczbie 300 sztuk o wartości 4,2 mld zł. W ramach unowocześniania taboru kolejowego modernizowane są również już będące w użyciu wagony. W 2025 roku przewoźnik planuje włączyć do eksploatacji około 120 wagonów po modernizacji. Ta ogromna inwestycja sprawia, że polska kolej przechodzi prawdziwą rewolucję, która da większy komfort podróżującym.

Jak wyglądają nowe wagony PKP? Komfort i nowoczesność w każdej klasie

Nowe wagony PKP Intercity to nie tylko nowoczesność, ale przede wszystkim wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo podróży. Wyposażone są one bowiem we wszelkie udogodnienia, wśród których znajdziemy:

  • klimatyzację i tłumienie hałasu;

  • ogólnodostępną sieć WiFi, ładowarki USB oraz gniazdka 230 V; indywidualne oświetlenie;

  • specjalnie wydzieloną przestrzeń na bagaż;

  • system informacji pasażerskiej z ekranami i wyświetlanymi na nich bieżącymi informacjami.

Podróż tak wyposażonym wagonem sprawia, że możemy się w pełni zrelaksować, ale też w razie potrzeby pracować. PKP Intercity dąży też do zmniejszenia liczby miejsc w wagonach przedziałowych – w przedziale będzie 6 miejsc, a nie jak do tej pory, 8. W większości na trasach jednak pojawiają i będą pojawiać się wagony bezprzedziałowe, które dla wielu podróżujących są bardziej komfortową opcją.

Zarówno zmodernizowane, jak i nowe wagony Intercity mają klasyczny układ z fotelami zoptymalizowanymi pod kątem norm niepalności. Dodatkowo odnowione 32 wagony z serii Z1B mają homologację do jazdy z prędkością aż 200 km/h.

Środek pociągu

Nowe wagony Intercity dostępne dla każdego - co nowego w ofercie PKP Intercity?

Realizacja kontraktu zakłada 300 nowych wagonów produkowanych przez firmę H. Cegielski -Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. z Poznania. Jest też opcja rozszerzenia produkcji do 450 wagonów. Już w 2024 roku PKP Intercity udało się wprowadzić do swojej floty:

  • 77 zmodernizowanych wagonów;

  • 40 nowych lokomotyw – 25 sztuk Griffin EU160, które osiągają prędkość do 160 km/h oraz 15 sztuk Griffin EU200, które mogą pojechać do 200 km/h. Lokomotywy produkowane są przez firmę Newag.

Nowe wagony Intercity warte są 4,23 miliarda złotych. Kontrakt na ich wykonanie zakłada dostarczenie łącznie:

  • 198 wagonów 2. klasy;

  • 38 wagonów 1. klasy;

  • 38 wagonów restauracyjnych;

  • 26 wagonów sypialnych.

Wagony te mają być homologowane do prędkości 200 km/h i dopuszczone do ruchu międzynarodowego. W planach na rok 2025 jest też przewidziana dostawa kolejnych 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 w standardzie COMBO. Wagony COMBO zawierają:

  • dwa przedziały rodzinne ozdobione kolorowymi motywami; przewijaki w toalecie;

  • miejsca dla osób z niepełnosprawnościami wyposażone w specjalne uchwyty i napisy w alfabecie Braille’a;

  • specjalnie wyznaczone miejsca do przewozu rowerów; automaty vendingowe.

Nowe wagony to przede wszystkim też działanie na rzecz środowiska – nowoczesne systemy zużywają mniej energii i dopasowane są do unijnych standardów ekologicznych. Ponadto obecnie wszystkie już wagony wyposażone są w toalety z zamkniętym obiegiem, dzięki czemu nieczystości nie są wyrzucane na zewnątrz.

https://www.railway.supply/en/pkp-intercity-to-acquire-300-new-carriages-contract-worth-4-2-billion-zloty/

Nowe pociągi PKP - inwestycja w przyszłość podróży kolejowych w Polsce

W planach PKP Intercity jest unowocześnienie i zmodernizowanie całej floty do 2030 roku. Nowe pociągi PKP homologowane są nie tylko do obsługi połączeń krajowych, ale także międzynarodowych. Inwestycja ta sięga ponad 16 miliardów złotych i jest finansowana między innymi z funduszy Unii Europejskiej. Jednocześnie jest też największym programem taborowym w historii polskiego przewoźnika.

Dzięki tym nakładom finansowym i wymianie przestarzałego taboru na nowy podróż koleją w Polsce będzie szybka, komfortowa i bezpieczna. Nowe wagony muszą bowiem spełniać restrykcyjne normy, aby być dopuszczone do ruchu. Są też w pełni dostosowane do osób z niepełnosprawnościami i najmłodszych pasażerów.

Według szacunków, w 2024 roku pociągami PKP Intercity podróżowało 78,5 miliona pasażerów. W 2025 roku liczba ta może wzrosnąć do powyżej 83,5 miliona osób, a prognozy na 2023 rok przewidują jeszcze większy wzrost, bo aż 110 milionów pasażerów rocznie. To tylko potwierdza, że modernizacje i nowe zakupy skłaniają ludzi do przesiadania się do pociągów, a nowoczesne składy to odpowiedź na realnie rosnący popyt na korzystanie z usług transportu publicznego.

https://eurogospodarka.eu/w-2024-roku-pociagami-pkp-intercity-podrozowalo-785-mln-pasazerow/

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Czy wszystkie wagony COMBO mają przewijaki i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami?

Tak. Wagony COMBO wyposażone są w toalety z przewijakami i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w wagonach znajdują się specjalnie wyznaczone miejsca na wózki inwalidzkie.

Do kiedy cała flota PKP Intercity zostanie wymieniona i zmodernizowana?

Wymiana wagonów i modernizacja trwa nieustannie, natomiast jej zakończenie planowane jest na 2030 rok.

Czy nowe wagony Intercity mają dostęp do sieci WiFi i prądu?

Tak, wszystkie nowe i zmodernizowane wagony mają dostęp do bezpłatnej sieci WiFi oraz gniazdek 230 V.

Już teraz jadąc pociągiem widać wiele udogodnień i unowocześnień, a z roku na rok komfort podróży pociągami Intercity będzie wzrastał. Nowoczesny tabor dostosowany do obecnych czasów i oferujący szybki przejazd, wygodę oraz bezpieczeństwo wchodzi do użycia na naszych oczach. Ta wielka inwestycja sprawia, że kolej w Polsce przechodzi prawdziwą rewolucję i jest realną konkurencją dla podróży samochodem – bardziej ekologiczną, wygodniejszą i przede wszystkim omijającą korki.

Udostępnij artykuł