Bilety na pociąg. Wyszukiwarka połączeń PKP - EuroPodróże
Kobieta patrząca na rozkład jazdy

Nowy rozkład jazdy PKP - najważniejsze informacje i zmiany na 2025/2026 rok

Już 14 grudnia wejdzie w życie nowy rozkład jazdy PKP, wprowadzający szereg kluczowych zmian i udogodnień dla pasażerów. Rozszerzona siatka połączeń krajowych, rozbudowane relacje międzynarodowe m.in. do Wiednia i Pragi oraz znacznie szybsze przejazdy, jak na trasie Zakopane–Warszawa, to tylko część nowości. Dla podróżnych oznacza to dobry moment, by sprawdzić aktualizacje, które mogą wpłynąć zarówno na codzienne trasy, jak i dłuższe wyjazdy.

Od kiedy będzie obowiązywać nowy rozkład jazdy PKP?

Od 14 grudnia 2025 roku pasażerowie pojadą według nowego rozkładu PKP Intercity na sezon 2025/2026. To termin, o którym dobrze pamiętać.

Zmiany, jakie wprowadzono, obejmują zarówno dalekobieżne, jak i regionalne trasy. Pasażerowie mogą spodziewać się nowych połączeń, zmienionych godzin odjazdów i dostosowanych tras. Warto zapisać tę datę w kalendarzu, aby uniknąć niespodzianek podczas planowania podróży.

W nowym rozkładzie podróżni zyskają dostęp do 555 połączeń – 527 całorocznych oraz 28 sezonowych. To o 50 więcej niż w poprzednim rozkładzie 2024/2025, w którym funkcjonowało 505 połączeń (w tym 34 sezonowe). Zmiany jasno pokazują, że PKP Intercity konsekwentnie rozbudowuje swoją ofertę, zwiększając dostępność i podnosząc komfort podróży.

Kobieta spoglądająca na zegarek

Od kiedy zmiana rozkładu jazdy PKP? Kluczowe daty

Chociaż główna zmiana rozkładu PKP następuje w połowie grudnia, warto pamiętać, że w ciągu roku koleje regularnie korygują rozkład jazdy. Kolejne terminy zmian to zazwyczaj marzec, czerwiec i wrzesień. Wynika to z konieczności dostosowywania tras do bieżących prac remontowych, sezonowych wzrostów ruchu pasażerskiego (np. w okresie wakacyjnym) oraz analizy zapotrzebowania na poszczególne połączenia.

Jeśli podróżujesz regularnie, np. dojeżdżając na uczelnię lub do pracy, koniecznie zapisz te daty w kalendarzu, tak aby zmiana godzin odjazdów lub kierunków kursowania nie wpłynęła niespodziewanie na Twoje plany. Aktualizacja rozkładu przewoźnika to także świetna okazja, aby lepiej poznać możliwości podróży koleją w Polsce. Być może pojawią się nowe, szybsze połączenia w Twoim regionie lub ciekawe trasy międzynarodowe, które ułatwią podróżowanie za granicę.

Co zmienia się w nowym rozkładzie jazdy PKP?

Nowy rozkład PKP na sezon 2025/26 przynosi szereg istotnych zmian. Przede wszystkim rośnie liczba połączeń na trasach krajowych i międzynarodowych. Dotyczy to zwłaszcza najpopularniejszych ciągów komunikacyjnych między dużymi miastami.

Wprowadzane modyfikacje są odpowiedzią na rosnące zainteresowanie podróżami dalekobieżnymi oraz coraz większą potrzebę szybkich, bezpośrednich połączeń między największymi miastami w Polsce i Europie.

To wszystko oznacza jedno: w nadchodzącym sezonie naprawdę będzie czym jeździć – zarówno na co dzień, jak i wybierając się w dalszą podróż.

Nowe połączenia krajowe – najważniejsze zmiany na trasach dalekobieżnych i regionalnych

Jakie nowości znajdziemy w ofercie PKP? Zmiana rozkładu obejmuje aktualizację połączeń krajowych.

Więcej pociągów z Małopolski

Na trasie Kraków–Poznań pojawi się 17 par pociągów dziennie, czyli o dwa razy więcej niż wcześniej.

To oznacza większą elastyczność wyboru godzin wyjazdu, a w godzinach szczytu – po prostu więcej miejsc.

Mocniejsze połączenia z Trójmiastem

Między Małopolską a Trójmiastem również dużo się zmieni. Pojawi się:

  • 1 dodatkowa para całorocznych pociągów EIC,
  • 1 dodatkowa para całorocznych EIP,
  • oraz 2 sezonowe EIC, czyli Posejdon i Lajkonik.

Łącznie da to aż 10 par codziennych połączeń ekspresowych z Krakowa do Gdyni.

Podhale zyskuje szybkie połączenia jak z zachodniej Europy

Do znanego już pociągu EIC Tatry dołączą bardzo ważne nowości:

Całoroczny EIC Kaszub z Zakopanego do Gdyni – który dowiezie podróżnych do Gdańska w 6 godz. 58 min.

Nowy EIP Zakopane–Gdynia, który zapewni krótki czas przejazdu z Zakopanego do Warszawy: zaledwie 4 godz. 14 min (a latem pojedzie aż do Kołobrzegu).

Dodatkowo mieszkańcy Krakowa będą mogli dotrzeć do Zakopanego pociągiem EIP w 1 godz. 57 minut – czyli szybciej niż samochodem, nawet bez korków.

Wzmocnienia i nowości na Dolnym Śląsku i Mazowszu

Wrocław i Warszawa również dostaną swoje kolejowe wzmocnienia:

EIC Viadrina połączy szybko Mazowsze z zachodnią częścią kraju.

IC Danubius zapewni dodatkowe połączenie z Poznaniem.

IC Gwarek zacznie jeździć z Wrocławia do Krakowa, powiększając liczbę par na tej trasie do 19.

Do Przemyśla pojadą dwie nowe pary pociągów z Wrocławia: IC Kossak i IC Matejko.

IC Fredro i IC Konopnicka wydłużą swoje trasy do Jeleniej Góry.

Dwie nowe pary połączeń pojadą do Lipska – przez przejście Węgliniec–Horka.

Pojawi się także nowe nocne połączenie z Berlinem – IC Ursa, które obsłuży zachód kraju i dalej pojedzie przez Katowice, Kraków i Rzeszów.

Regularne, cykliczne odjazdy – łatwiejsze planowanie podróży

Nowością w skali całej Polski będzie bardziej czytelny system regularnych odjazdów, co znacząco ułatwi planowanie podróży. Najważniejsze interwały to m.in.:

Trójmiasto – Warszawa: co 1 godz. Wrocław – Kraków: co 1 godz. Trójmiasto – Kraków: co 2 godz. Warszawa – Berlin: co 2 godz. Kraków – Wiedeń: co 4 godz.

Zmiany związane z modernizacjami linii kolejowych

Nie zabraknie też pewnych utrudnień. Prace będą prowadzone m.in. na:

  • Katowickim Węźle Kolejowym,
  • linii Sprowa–Kozłów,
  • linii Kraków–Sędziszów,
  • linii Kraków Bieżanów–Podłęże (od czerwca 2026),
  • oraz na linii 108, gdzie odcinek Krosno–Zagórz będzie całkowicie zamknięty.

Oznacza to, że na wybranych odcinkach mogą pojawić się wydłużone czasy przejazdu lub mniejsza liczba pociągów.

Mężczyzna z telefonem w ręku

Nowe połączenia międzynarodowe – najważniejsze zmiany na trasach zagranicznych

Nowy rozkład to prawdziwe otwarcie na Europę. Wprowadzane rozszerzenia pozwolą znacznie łatwiej i szybciej dostać się do krajów takich jak Austria, Czechy czy Niemcy.

Nowe połączenia z Krakowa – Wiedeń i Praga w zasięgu ręki

Od grudnia 2025 ruszy IC Prater – nowe połączenie do Wiednia.

Od czerwca 2026 pojawi się IC Olza, który dowiezie pasażerów do Pragi.

Oba pociągi pojadą przez Oświęcim i Ostrawę, dzięki czemu trasa będzie szybka i przewidywalna.

Więcej połączeń do Niemiec – Leipzig, Berlin i dalej

IC Via Regia i IC Saxonia zapewnią bezpośrednie połączenia do Lipska (z wagonami przełączanymi we Wrocławiu).

Nocny pociąg IC Carpatia umożliwi wyjazdy do Wiednia, Monachium, Pragi i Budapesztu.

IC Ursa – nowy nocny pociąg do Berlina, który wyruszy z Przemyśla i po drodze zabierze pasażerów z Krakowa.

Dzięki temu Kraków zyska już czwarte bezpośrednie połączenie z Berlinem.

Nowe połączenie do Austrii – aż do Grazu

Na trasie do Austrii pojawi się jeszcze jedna nowość – IC Porta Moravica, który pojedzie aż do Grazu. To otwiera zupełnie nowe możliwości dla osób planujących podróże w Alpy lub dalej, do południowej Europy.

Zmiana rozkładu PKP – jak często jest przeprowadzana?

Jeśli zastanawiasz się, jak zmiana rozkładu jazdy PKP może wpłynąć na Twoje plany, warto wiedzieć, że takie aktualizacje odbywają się cztery razy w roku. Jest to wynik skomplikowanego procesu logistycznego, który ma na celu uwzględnienie wszystkich czynników – od remontów linii kolejowych po zmieniające się potrzeby pasażerów.

Co istotne, zmiany te nie są wprowadzane przypadkowo. Pracownicy PKP analizują dane o liczbie pasażerów, zapotrzebowaniu na konkretne kierunki oraz efektywności tras. To dzięki temu możemy liczyć na coraz bardziej precyzyjnie dopasowane rozwiązania, które zaspokajają zarówno potrzeby lokalnych podróżnych, jak i tych korzystających z dalekobieżnych tras.

Dlaczego PKP regularnie zmienia rozkład jazdy?

Może się wydawać, że regularne zmiany w rozkładzie to niepotrzebne zamieszanie, ale w rzeczywistości są one niezbędne, aby kolej mogła sprawnie funkcjonować i spełniać oczekiwania pasażerów. Przede wszystkim zmiany wynikają z prac modernizacyjnych – stale remontowane torowiska, budowa nowych przystanków czy wprowadzanie nowoczesnych systemów zarządzania ruchem wymuszają dostosowanie tras i godzin odjazdów.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest analiza potrzeb podróżnych. Dane zbierane przez PKP Intercity pozwalają na identyfikację najbardziej popularnych tras i godzin, dzięki czemu przewoźnik może lepiej dopasować swoją ofertę. Nie bez znaczenia jest również sezonowość. Latem Polacy masowo wyjeżdżają nad morze, zimą zaś wybierają góry – kolej stara się sprostać tym zmiennym wymaganiom, wprowadzając połączenia sezonowe. W nowym rozkładzie znajdzie się ich aż 34, co oznacza, że podróże do kurortów zimowych czy nadmorskich miejscowości będą jeszcze łatwiejsze.

Mężczyzna w słuchawkach z telefonem w ręku

Jak sprawdzić nowy rozkład jazdy PKP?

Nowy rozkład PKP znajdziesz w serwisie EuroPodróże.pl, gdzie wygodnie porównasz czas przejazdu i ceny połączeń krajowych i międzynarodowych. Co ważne, zakup biletu jest możliwy bez konieczności rejestracji, dzięki czemu cały proces jest szybki i prosty. Po dokonaniu zakupu bilet otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail oraz w formie SMS-a, co eliminuje konieczność drukowania dokumentów – wystarczy mieć go w telefonie.

Nowy rozkład jazdy PKP na sezon 2025/2026 to obietnica większego komfortu, szybszych połączeń i lepszego dopasowania do potrzeb pasażerów. Jesteś gotów odkrywać Polskę i Europę z EuroPodróże.pl? Pora zaplanować kolejną podróż!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o nowym rozkładzie jazdy 2025/2026

Od kiedy obowiązuje nowy rozkład jazdy PKP Intercity 2025/2026?

Nowy rozkład startuje 14 grudnia 2025 roku.

Czy w nowym rozkładzie będzie więcej pociągów?

Tak. Przewoźnik zapowiada rekordową liczbę: 555 połączeń w sezonie letnim, w tym 527 całorocznych i 28 sezonowych. To o około 50 więcej połączeń niż w poprzednim rozkładzie.

Jakie trasy będą obsługiwane częściej?

W nowym rozkładzie 2025/2026 częściej pojadą przede wszystkim pociągi na najpopularniejszych kierunkach: Warszawa – Trójmiasto (połączenia mają kursować co godzinę, przez cały dzień), Wrocław – Kraków (również wprowadzona zostanie godzinna częstotliwość). Dodatkowo zwiększona zostanie liczba połączeń na trasach obsługujących mniejsze i średnie miasta.

Czy skrócono czasy przejazdów?

Tak. Dzięki modernizacji taboru i infrastruktury PKP zapowiada skrócenia w wielu relacjach np podróż z Warszawy do Wrocławia Pendolino ma trwać 3 h 29 min, Zakopane – Warszawa Zachodnia (EIP) – 4 godziny 14 minut, a Kraków – Zakopane (EIP) 1 godzinę 57 minut.

Jakie nowe połączenia krajowe zostaną uruchomione?

Największą zmianą jest wprowadzenie bezpośredniego Pendolino do Zakopanego, które znacząco skróci czas dojazdu na Podhale i po raz pierwszy zapewni tak szybkie połączenie z Tatrami. W okresie wakacyjnym część składów EIP pojedzie jeszcze dalej – aż do Ustki.

Czy planowane są jakieś promocje na bilety?

W sezonie 2025/2026 podróżni będą mogli korzystać z obowiązujących zniżek ustawowych, w tym 100% ulg dla dzieci do 4 lat oraz dla służb mundurowych pełniących obowiązki. Warto planować podróże z wyprzedzeniem i kupować bilety wcześniej, aby skorzystać z niższych cen, a także śledzić aktualne promocje i oferty specjalne przewoźnika.

Co oznacza hasło „Polska w 100 minut”?

Hasło „Polska w 100 minut” odnosi się do coraz szybszych połączeń między kluczowymi miastami, dzięki nowym trasom i modernizacji linii kolejowych. Przykładowo: Gorzów Wielkopolski – Poznań można pokonać w 91 minut, Suwałki – Białystok w 99 minut, a z Bielska-Białej do Krakowa dojedziemy w około 80 minut.

Przeczytaj przed podróżą

Udostępnij artykuł