Bilety na pociąg. Wyszukiwarka połączeń PKP - EuroPodróże
kobieta idąca na peronie - Czym jest bilet elektroniczny PKP?

Czym jest bilet elektroniczny PKP?

Bilet elektroniczny PKP to alternatywa dla tradycyjnych papierowych biletów dostępnych w kasach dworcowych. Szybko i wygodnie zakupisz go online – bez czekania w kolejkach i o niemal każdej porze dnia. Czytaj dalej i sprawdź, jak działa bilet elektroniczny, jak go nabyć, okazać do kontroli, dokonać jego zwrotu lub uzyskać fakturę za zakup.

Czy bilet elektroniczny trzeba drukować?

Zastanawiasz się, czy trzeba drukować bilet elektroniczny PKP? Już spieszymy z odpowiedzią! Nie ma potrzeby drukowania biletu w przypadku przejazdów krajowych w PKP Intercity oraz u przewoźników regionalnych. Podczas kontroli możesz pokazać bilet na ekranie smartfona. Wystarczy otworzyć plik z biletem i dać do wglądu konduktorowi – za pomocą specjalnego czytnika zeskanuje on kod QR dostępny na bilecie, stwierdzi tym sposobem jego ważność oraz jakie dane się na nim znajdują. Jedyne, co musisz mieć przy sobie, to dokument potwierdzający tożsamość lub jego elektroniczną wersję – mTożsamość w aplikacji mObywatel.

Jeśli wolisz mieć dodatkowe zabezpieczenie, np. w razie rozładowania telefonu, możesz także wydrukować bilet i posługiwać się jego drukowaną wersją papierową. Weryfikacja przez konduktora odbywa się na tej samej zasadzie, skanuje on kod QR dostępny na wydruku.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku przejazdów międzynarodowych. Podczas przejazdu pociągami poza granicę kraju bilety elektroniczne nie są uznawane. Należy mieć przy sobie wersję papierową. Nie oznacza to konieczności zakupu biletu w kasie – możesz kupić go online i samodzielnie wydrukować. Dodatkowo należy zabrać ze sobą paszport lub dowód osobisty, gdyż aplikacja mObywatel jest honorowana tylko na przejazdy krajowe.

kobeita w pociągu patrząca na telefon

Jak kupić bilet elektroniczny na pociąg PKP na EuroPodróże?

Bilet elektroniczny zakupisz wygodnie na stronie EuroPodróże. To szybkie i proste rozwiązanie, które jest najlepszą alternatywą dla zakupu biletów w kasie czy automacie biletowym. Co najważniejsze, rezerwacji na wybrane połączenie dokonasz niemal przez całą dobę, z wyjątkiem przerw serwisowych – dla PKP Intercity mają miejsce codziennie w godzinach 23:30 – 0:30, a w pierwszy dzień miesiąca są wydłużone 23:30 – 1:00.

Jak kupić bilet elektroniczny PKP w serwisie EuroPodróże – instrukcja w kilku prostych krokach:

  • Wyszukaj połączenie – na stronie głównej EuroPodróże znajdziesz wyszukiwarkę, w której musisz podać wszystkie niezbędne informacje, jak stacja początkowa i końcowa, dzień wyjazdu oraz liczba pasażerów.
  • Wybierz połączenie – z listy wyników, które pojawią się na stronie, wybierz interesujące Cię połączenie.
  • Zarezerwuj przejazd – zaznacz klasę wagonu, wpisz dane pasażerów i rodzaj biletów. Ten krok będzie łatwiejszy, jeśli masz już konto w serwisie EuroPodróże – część danych uzupełni się wtedy automatycznie.
  • Dokonaj płatności – dostępne są szybkie przelewy online, transakcje kartami płatniczymi, autoryzacja płatności kodem Blik oraz płatności odroczone.
  • Pobierz bilet – po opłaceniu rezerwacji bilet elektroniczny zostanie przesłany mailowo, znajdziesz go także na swoim koncie w serwisie EuroPodróże (jeśli utworzyłeś je wcześniej).

Chcesz skorzystać z aplikacji mobilnej? Informacje, o tym, jak kupić bilet elektroniczny PKP poprzez aplikację EuroPodróże znajdziesz w artykule: EuroPodróże – aplikacja do kupowania biletów PKP.

Jak czytać bilet elektroniczny PKP?

Jak wygląda bilet elektroniczny PKP? Przede wszystkim znajdziesz na nim niezbędne informacje o podróżnym i danym połączeniu.

  • imię i nazwisko jednego z pasażerów (ta osoba musi mieć przy sobie dokument tożsamości),
  • numer pociągu, trasę przejazdu,
  • datę oraz godzinę odjazdu z Twojej stacji początkowej,
  • datę oraz godzinę przyjazdu do Twojej stacji końcowej,
  • numer wagonu i miejsce (dla połączeń PKP Intercity, w których obowiązuje rezerwacja),
  • taryfę oraz przysługujące ulgi (wszystkie osoby z ulgami muszą mieć dokument potwierdzający prawo do korzystania z nich),
  • kod QR biletu do okazania konduktorowi (każdy bilet ma inny kod).

Już wiesz, jak czytać bilet elektroniczny PKP. Co więcej, bez problemu sprawdzisz szczegóły swojego przejazdu, nawet patrząc na niego po raz pierwszy. Układ tego elektronicznego dokumentu został zaprojektowany w sposób przejrzysty i czytelny.

bilet elektroniczny pkp

Jak zwrócić bilet elektroniczny PKP?

Chcesz wiedzieć, jak zwrócić bilet elektroniczny PKP zakupiony w serwisie EuroPodróże? To prostsze niż myślisz! Bilety zwrócisz wygodnie przez internet, wystarczy, że skorzystasz z odpowiednich formularzy dostępnych na stronie.

Zasady zwrotu biletów krajowych PKP Intercity w pigułce:

  • Zwrot biletu jest możliwy do 20 minut przed planowanym odjazdem pociągu.
  • Anulacja rezerwacji biletu wiąże się z opłatą – zarówno przez przewoźnika (w wysokości 15% ceny biletu), jak i serwis EuroPodróże,
  • Zwrot środków za bilet jest realizowany tym samym kanałem, którym dokonano płatności. Zwykle środki pojawiają się na koncie bankowym użytkownika do 3 dni.

Bilet elektroniczny PKP a odliczenie VAT

Na podróż służbową także możesz kupić bilet elektroniczny PKP, a odliczenie VAT będzie możliwe tuż po jego zakupie. W tym celu osoby podróżujące biznesowo podczas rezerwacji przejazdu w serwisie EuroPodróże muszą zaznaczyć checkbox „chcę fakturę VAT” i wpisać dane firmy.

Co najważniejsze, faktura VAT jest wystawiana automatycznie i wysyłana razem z biletem na adres mailowy podany podczas rezerwacji.

Jeśli wybierasz się w podróż służbową, sprawdź także artykuł: Podróże służbowe z PKP – poradnik dla pracowników.

Podsumowanie

Bilet elektroniczny PKP to wygodne rozwiązanie dostępne do zakupu online. Bez wychodzenia z domu i o niemal każdej porze dnia możesz kupić bilet na stronie internetowej oraz w aplikacji mobilnej EuroPodróże. Cały proces zajmuje tylko kilka minut. Co ważne, na przejazdy krajowe nie musisz drukować biletu, a jeśli potrzebujesz faktury VAT – po zaznaczeniu odpowiedniej opcji podczas rezerwacji otrzymasz ją wraz z biletem elektronicznym na swój adres mailowy.

FAQ

1. Co zrobić, jeśli nie otrzymałeś biletu elektronicznego na maila?

W pierwszej kolejności sprawdź folder SPAM. Jeśli nie udało Ci się znaleźć w nim biletu koniecznie skontaktuj się Biurem Obsługi Klienta EuroPodróże (opcja dostępna tylko dla biletów zakupionych poprzez EuroPodróże).

2. Czy bilet elektroniczny trzeba drukować?

Jeśli podróżujesz pociągami krajowymi, wystarczy elektroniczna wersja biletu. W przypadku połączeń międzynarodowych musisz mieć przy sobie wersję papierową.

3. Czy zwrot biletu elektronicznego zawsze wiąże się z potrąceniem opłaty?

Za zwrot biletu pobierana jest opłata manipulacyjna naliczana przez Przewoźnika oraz serwis EuroPodróże. Wysokość potrącenia zależy od rodzaju biletu (krajowy/międzynarodowy).

4. Czy bilet elektroniczny można kupić u konduktora?

Nie. U konduktora można kupić wyłącznie bilet papierowy, co może się wiązać z dodatkową opłatą. Bilet elektroniczny można nabyć wyłącznie online – np. na stronie EuroPodróże.

Udostępnij artykuł
Czym jest bilet elektroniczny PKP? | Aktualności | EuroPodróże