Bilety na pociąg. Wyszukiwarka połączeń PKP - EuroPodróże
pociąg na dworcu - awaria taboru

Awaria taboru – co to znaczy i jak długo może potrwać?

Twój pociąg nie przyjechał na czas, a jedyne co usłyszałeś to komunikat awaria taboru? To tajemnicze pojęcie oznacza niespodziewaną usterkę pociągu, która może prowadzić do opóźnień lub zakłóceń w ruchu kolejowym. Co dokładnie kryje się pod tym terminem, jakie konsekwencje niesie za sobą taka awaria oraz ile zajmuje jej usunięcie – te informacje znajdziesz poniżej!

Awaria taboru – co to tak naprawdę jest i kiedy występuje?

Aby odpowiedzieć na pytanie „awaria taboru co to”, najpierw wyjaśnimy, czym tak w ogóle jest tabor kolejowy. Mianem taboru kolejowego określa się pojazdy wykorzystywane w transporcie kolejowym, czyli pociągi. Z kolei awaria taboru to sytuacja, w której jeden z nich przestaje działać prawidłowo, dochodzi do usterki mechanicznej, elektrycznej lub innego problemu technicznego, który uniemożliwia podróż danym składem.

Do najczęstszych przyczyn awarii taboru zalicza się m.in.:

  • problemy z zasilaniem (np. zerwanie przewodu trakcyjnego lub uszkodzenie pantografu)
  • uszkodzenia mechaniczne (np. niedomykające się drzwi lub niesprawne hamulce),
  • awarie układu elektrycznego,
  • uszkodzenia wynikające z trudnych warunków pogodowych lub kolizji.

W takich sytuacjach w swoich komunikatach przewoźnicy używają zwykle pojęcia awaria taboru. To ogólne sformułowanie, które pozwala powiadomić pasażerów o zaistniałym problemie, ale bez wchodzenia w techniczne szczegóły.

tory

Jakie problemy może powodować awaria taboru kolejowego?

Awaria taboru co to znaczy dla pasażerów? Tak usterka przede wszystkim wpływa na czas przejazdu i może prowadzić do:

  • opóźnienia pociągu
  • odwołania danego kursu,
  • konieczności przesiadki do komunikacji zastępczej,
  • wydłużenia czasu podróży.

Co istotne, awaria jednego składu może mieć także wpływ na funkcjonowanie innych pociągów na tej trasie. Nagłe zatrzymanie na torach blokuje przejazd dla innych pojazdów, a więc kolejne pociągi również mogą mieć opóźnienia lub muszą zmienić trasę.

W tej sytuacji stratni są nie tylko podróżni. Dla przewoźników takie awarie taboru wiążą się z dużymi kosztami serwisu, a także stratami finansowymi wynikającymi z konieczności zwrotów i wypłat odszkodowań za opóźnienia.

Pamiętaj, że w przypadku znacznych opóźnień pociągu ze względu na awarię taboru lub inne czynniki możesz ubiegać się o odszkodowanie. Informacje na temat tego, jak sprawdzać opóźnienie oraz jak składać reklamacje są dostępne w innych artykułach:

Awaria taboru – ile trwa usuwanie usterek i od czego to zależy?

Czas trwania awarii zależy od wielu czynników, dlatego przewoźnik często nie jest w stanie od razu po jej wystąpieniu podać dokładnej informacji o tym, jak długo potrwa naprawa i kiedy zostanie wznowiony kurs pociągu. Na tempo prac serwisowych wpływa np.:

🛠️ Rodzaj usterki – drobniejsze awarie, takie jak niedomykające się drzwi, niesprawna klimatyzacja czy problemy z oświetleniem w pociągu, mogą zostać usunięte stosunkowo szybko. Natomiast poważniejsze usterki, związane na przykład z działaniem hamulców lub sieci trakcyjnej, wymagają dłuższych prac serwisowych, co znacząco wpływa na czas przejazdu.

📌Lokalizacja zdarzenia – jeśli pociąg ulegnie awarii na peronie lub w pobliżu większego miasta, prace serwisowe zazwyczaj przebiegają sprawniej, ponieważ mechanicy mogą szybciej dotrzeć do składu. Natomiast na trasach dalekobieżnych, w mniejszych miejscowościach lub na terenach niezamieszkanych, czas usunięcia usterki może być wydłużony.

🚆Dostępność innych pociągów – jeśli na bocznicy znajduje się wolny skład, przewoźnik z pewnością szybciej dokona podmiany pojazdu, dzięki czemu pasażerowie, niezależnie od czasu trwania awarii, będą mogli kontynuować podróż.

❄️Warunki atmosferyczne – skrajne temperatury, szczególnie mróz oraz ulewy czy zamiecie śnieżne mogą prowadzić do awarii taboru, jak i wpływać na czas prac serwisowych.

Już wiesz, że awarię taboru może powodować wiele różnych czynników, a czas naprawy bywa zróżnicowany. W takiej sytuacji pozostaje uzbroić się w cierpliwość. Pamiętaj, że przewoźnik robi wszystko, abyś jak najszybciej mógł kontynuować swoją podróż!

FAQ

1.Co zrobić, jeśli pociąg nie przyjechał ze względu na awarię taboru?

Jeśli usłyszysz komunikat o problemach technicznych pociągu, aktualne informacje o czasie trwania usterki lub ewentualnych alternatywach przejazdu uzyskasz w punktach obsługi pasażera na dworcu, na infolinii przewoźnika lub kontaktując się z serwisem EuroPodróże.

2. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii taboru?

Awarie taboru mogą być spowodowane problemami z zasilaniem, usterkami mechanicznymi lub nieprawidłowościami w działaniu instalacji elektrycznej pojazdu szynowego. Zdarzają się także awarie wynikające z kolizji lub naturalnego zużycia elementów.

3. Awaria taboru ile trwa?

Czas usuwania usterki zależy od wielu czynników. Dla drobnych awarii prace serwisowe mogą trwać kilkanaście minut, ale w przypadku poważnych uszkodzeń naprawa może zająć nawet kilka godzin. Jeśli opóźnienie znacznie utrudni ruch kolejowy, przewoźnik decyduje się na podstawienie innego składu lub komunikację zastępczą (np. autobusową).

4. Czy w przypadku awarii pasażer ma prawo do odszkodowania?

Tak. Zgodnie z regulaminem PKP pasażerowie pociągów mogą składać reklamację na przejazdy, dla których opóźnienie przekroczy określony czas (zwykle 60 minut). Dokładne zasady wypłaty rekompensaty zależą jednak od konkretnego przewoźnika.

Udostępnij artykuł
Awaria taboru – co to znaczy i jak długo może potrwać? | Aktualności | EuroPodróże