Niewidomy w podróży pociągiem — na jakie ułatwienia może liczyć?
Niewidomy w podróży pociągiem — na jakie ułatwienia może liczyć?
15 października przypada Międzynarodowy Dzień Białej Laski, czyli święto, które ma przypomnieć o tym, że wśród nas są osoby słabowidzące i niewidome, które podróżują i nie potrzebują stałej pomocy (wyręczania), a ułatwień. Bierzemy temat pod lupę, sprawdzamy, co można ulepszyć.
Osoby niewidome i niedowidzące podróżują coraz więcej? Tak. Jak pokazują badania, wśród najbardziej interesujących treści telewizyjnych oglądanych przez osoby niewidome, w ścisłej czołówce znajdują się te o tematyce podróżniczej*. To może przekładać się na wzrost podróży wśród osób niewidomych i niedowidzących. Ta tendencja wzrostowa może mieć związek z coraz większymi ułatwieniami np. zakupu biletów przez Biuro Obsługi Klienta.
Ulgi na pociąg dla osób niewidomych i niedowidzących
Osoby niewidome lub niedowidzące mogą liczyć na ulgi we wszystkich rodzajach pociągów. Bez względu na to czy kupują bilet jednorazowy na pociąg, czy bilet okresowy (miesięczny itd.) – tak samo mogą skorzystać z przysługujących zniżek. To ułatwienia zapewnione ustawowo. Oznacza to, że zgodnie z ustawą
osoba niewidoma niezdolna do samodzielnej egzystencji jest upoważniona do zakupu biletu z 93% zniżkąw pociągach regionalnych, osobowych i pospiesznych.
Pozostałe osoby z niepełnosprawnością wzroku, ale nieuznane za niezdolne do samodzielnej egzystencji mogą skorzystać ze zniżki w wysokości 37%, ustawowo należą one do II grupy inwalidzkiej lub mają umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Oprócz tego dzieci z niepełnosprawnościami i młodzież do ukończenia 24 roku życia oraz studenci z niepełnosprawnościami do ukończenia 26 roku życia są uprawnieni do korzystania z biletów jednorazowych oraz imiennych miesięcznych na przejazd celowy z 78% zniżką. Przykładowo osoba studiująca może skorzystać ze zniżki, kupując bilet jednorazowy z domu na uczelnię lub z domu do ośrodka rehabilitacyjnego.
Przewodnik a opiekun osoby niewidomej w podróży pociągiem
Dodatkowym ułatwieniem dla podróżujących niewidomych jest fakt, że mogą podróżować z przewodnikiem, opiekunem lub psem przewodnikiem. Osoby wspierające niewidomego mogą zakupić bilet z 95% zniżkąi. Należy pamiętać, że ten bilet na pociąg (dla przewodnika bądź opiekuna) powiązany jest z biletem osoby niewidomej i w przypadku pociągów pospiesznych obowiązuje w 2 klasie. Skorzystanie z takiej zniżki, jak w przypadku pozostałych, jest możliwe na podstawie ważnych dokumentów.
Należy pamiętać, że przewodnicy i opiekunowie osoby niewidomej muszą spełniać warunki prawne. Przewodnikiem nie może zostać osoba poniżej 13 roku życia, natomiast opiekun musi mieć co najmniej 18 lat. Przykładowo jeśli niewidoma 13-latka chce jechać z bratem koleją, musi on mieć co najmniej 18 lat, ponieważ oprócz bycia jej przewodnikiem, musi być jej opiekunem. Jeśli natomiast sytuacja byłaby odwrotna i niewidoma miałaby ukończone 18 lat, może podróżować z 13-letnim bratem, który byłby jej przewodnikiem.
Co więcej, należy pamiętać, że przewodnik lub opiekun osoby niewidomej musi posiadać bilet na całą podróż z osobą, którą wspiera. Nie ma możliwości rozdzielenia biletów w czasie (zakup na przyszłość) czy osobno (podróż w różne miejsca).
Ułatwienia w podróżowaniu dla niewidomych lub słabowidzących
Osoba niewidoma lub niedowidząca, która zamierza podróżować pociągiem, może zakupić bilet na pociąg, dzwoniąc na infolinię. Do zakupu biletu niezbędne są informacje takie jak:
imię i nazwisko pasażera, informacja o zniżce, relacja przejazdu (miejsce wyjazdu i stacja docelowa).
Reasumując, podróżowanie osób niewidomych i niedowidzących staje się coraz łatwiejsze. Biuro Obsługi Klienta Europodróże dostępne na infolinii oraz w mediach społecznościowych służy wiedzą i pomocą osobom niewidomym.
Podróż pociągiem — asystent podróży
Europodróże.pl stale oferują rozwiązania, które ułatwią podróżowanie swoim pasażerom. W przypadku osób niewidomych nasze Biuro Obsługi Klienta koordynuje współpracę z asystentem podróżowania.
Jeśli osoba podróżująca potrzebuje pomocy asystenta podróżowania na dworcu, może zadzwonić na infolinię (+48 703 402 010) lub zgłosić taką potrzebę przez media społecznościowe. Podczas rozmowy należy podać takie informacje jak — datę podróży i trasę przejazdu pociągiem, formę asysty podróżowania, informacje na temat bagażu oraz wszelkie dodatkowe informacje, które mogą być pomocne dla realizacji asysty w podróży.
Asystent podróży na dworcu – jak skorzystać z pomocy?
Aby skorzystać z pomocy asystenta, należy skontaktować się z infolinią i postępować według kroków. Krótką instrukcję prezentujemy poniżej.
*Raport Nie bądź Ślepy na Kulturę
Raport z badań dotyczących postaw, motywacji, świadomości osób niewidomych względem sfery artystyczno-kulturalnej, z uwzględnieniem perspektywy czasowej 1989–2014
(Wywiady kwestionariuszowe)
Źródło: kulturaslepych.farbb.com